Saturday, July 11, 2009

rugikah senyum?

ni satu bnda yg sarah x paham smpai sKrg,,err,,,sory2..lupe nk bg sLm..
assalamualaikum,,sihAt sUme..? hi3
sory2 stArt post bebel x pasal2, bUang tebiAt kot?

ok2,back t0 my bebelan td..

slh satu bnda yg x phm dlm klgn org2 kita, melayu lah esp...sgt susah nk senyum kt org, hatta sesama perempuan sekalipun. hey all, rugi ke senyum?
kalo kt skewl tU kan,,,hurm,,rmai gax r yg senyum @ bls senyuman tyme jumpe even x knAl,, but ade gAx yg tidak~why not ek?
ntah2 dye kalo nk senyum kne byr tol agknye.
maybe la dorg bad mood @ ad probs, kot ye pun, senyumlah...xpun bls senyuman gue~huk3

kalo jumpe senior, mostly ok la..tp kan, ad sorg ni, xtAw la pe slh sarah dgn dy or mslh dye dgn sarah, xpenah dye senyum kalo jumpe..aku jugakla yg trhegeh2 senyum kt dy stiap kali jumpe..yg lagi hampeh, muke dy je yg sarah asyik2 jumpe tiap2 hari, huh, fed up aku..aiyo~
dA lar MPP..hu3

kalo jumpe junior [hai,tuenye sarah], okayla..but kalo jumpe dgn dak2 yg prsn gns tu, toksah hrpla dorg senyum..or my face yg buatkn org tanak senyum? huk3,cdeyh~

ingt lg, hr tu, tyme form 3, jln dgn shahirah, on da way balik kels, ktorg btembung dgn dak2 form 2, yg prsn hebat, xbg laluan pn kt ktorg..ade sorg tu, siap berlaga bahu ag dgn sarah..#$^!@&^*#!! no komen!! xnk komen..sndiri nilai la betapa 'hormatnye' junior kt senior...SMKA tuh~

x rugi senyum, kawan~jiwa x trtekan, lyfe pun hepi, muke x cpt kedut~org tgk pun senang hati..
kan? kan?
ceria slalu, ape rugi..if ad probs pun,,jgn tertekan sgt seyh~kita yg mncipta mslh slalunye~

antara rhsia d sbalik senyuman:

Para saintis mendapati senyum dan ketawa merupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman di mana dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga hormon-hormon.

Pengkaji dan pengamal barat percaya dengan memulakan hari dengan senyuman bukan sahaja berupayamenceriakan hidup anda tetapi memberi banyak kebaikan kepada kesihatan. Apabila kita tersenyum, badan turut 'tersenyum' dan menganggap kita gembira. Kajian menunjukkan senyuman memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak.

Apabila darah yang 'sudah sejuk' ini sampai ke hipotalamus (bahagian yang mengawal suhu badan dan emosi) ia menghasilkan kesan 'gembira'. Selain itu, apabila kita tersenyum, kita hanya menggunakan 17 otot muka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi.

Senyuman bukan sekadar reaksi gerak muka, tetapi turut mempunyai kaitan dengan penghasilan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu rasa lebih selesa dengan diri sendiri.

Kajian menunjukkan individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam 10 minit. Hal ini terjadi kerana apabila kita ketawa, tekanan darah dan kadar dengupan jantung meningkat. Kemudian kedua-dua kadar ini akan turun iaitu lebih rendah daripada paras sebelum anda ketawa.

Anda juga perlu sedar bahawa kanak-kanak lebih banyak ketawa dari orang dewasa. Kanak-kanak berumur antara empat hingga enam tahun ketawa 400 kali sehari berbanding hanya 15 kali sehari di kalangan orang dewasa. Jesteru tidak hairan jika orang dewasa lebih mudah diserang penyakit serta mengalami masalah tekanan dan kemurungan.

Kajian yang dibuat oleh sekumpulan saintis dari Universiti Pusat Perubatan California menjelaskan terdapat dua jenis 'stress' iaitu stress yang baik dan stress yang tidak baik. Senyum dan ketawa dikategorikan sebagai stress yang baik. Stress yang tidak baik akan memberi tekanan kepada sistem ketahanan badan.

Dalam kajian di atas, dua kumpulan orang dewasa telah digunakan sebagai eksperimen. Kumpulan pertama dipertontonkan cerita-cerita lucu manakala kumpulan kedua diletakkan disebuah bilik tanpa berbuat apa-apa. Sampel darah diambil 10 minit sebelum dan selepas kajian dibuat. Dari keputusan sampel darah tersebut, kumpulan pertama didapati peningkatan hormon semakin baik seperti hormon 'endorphins' dan hormon 'neurotransmitters' dan penurunan tahap hormon stress 'cortisol' dan 'adrenaline' .

Ketika kita ketawa, sel pembunuh tumor dan virus semulajadi dalam badan akan bertambah selaras dengan pertambahan Gamma-inteferon (protein melawan penyakit), sel T (yang penting untuk sistem pertahanan badan) dan sel B (yang menghasilkan antibodi melawan penyakit).

Senyuman juga mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukan oksigen dalam darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan. Banyak kajian terbukti bahawa tekanan emosi seperti kemurungan, kemarahan atau keresahan mempunyai kaitan dengan sakit jantung.

Senyuman yang diakhiri dengan ketawa mengaktifkan kimia badan dan secara tidak langsung merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, atritis dan ulser. Pusat Perubatan Universiti Maryland menjalankan kajian ke atas 300 responden dan mendapati 40 peratus orang yang mengidap penyakit jantung kurang ketawa berbanding orang yang sihat.

Senyuman dan ketawa antara senaman yang baik kerana ia membabitkan diafragma, abdomen, sistem pernafasan, muka, kaki dan otot belakang badan. Ketawa 'mengurut' organ dalam abdomen dan menguatkan otot abdomen, merangsang kedua-dua belah otak dan meningkatkan keupayaan untuk belajar. Ia melegakan ketegangan otot dan tekanan psikologi; membuatkan otak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru.

Ketawa juga dikatakan mampu memperbaiki fungsi usus, sekali gus meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrient dalam badan. Ada juga yang percaya ketawa boleh membakar kalori seperti kita bersenam beberapa minit.

Selain memberi pelbagai kebaikan kepada tubuh, dalam ajaran Islam sendiri mengatakan senyum itu satu sedekah. Senyum mampu menjadi penawar pada penyakit rohani yang kronik. Senyum tidak perlu modal, hanya sekelumit rasa ikhlas yang bisa memaniskan senyuman itu. Senyuman yang dilemparkan mampu menyerikan hari insan lain. Mungkin juga mampu menyejukkan hati yang sedang marah atau mampu juga untuk memulakan sesebuah ikatan.

Pujangga menyebut :" SENYUM ITU KELOPAK. KETAWA ITU BUNGA YANG SEMPURNA KEMBANGNYA".


ni copy dr mane ntAh..btol x, i don;t know, but msti ad yg betul....so? xnk senyum jugak?? kot pndai korg lah~

br lepas tgk vdeo br MMC..hak2,,ok, nice...gud job~
tp babak irsyad cKp fon smbil pegang wallet tu lawak, cm saje pi tayang duit dy..ha3..sape suoh, kn da kne rompak..kih3
btw, gud job everyone!

ok la,,da xde pe nk post..so,,mngundur diri dlu la ye..
next time lak...so, ok, till then, tata..
wsLm, take care..n smiLe always~~
(^,~)

-sarah-
Share:

4 buddy (ies):

-gardeniaboy- said...

senyum itu sedekah =)

uwmaisarah said...

a'ah, betul3..~

syauqatul wardah said...

senyum itu awet muda,haha
senyumlah selalu~~ betul2,setuju ngan sarah

haha,tgk dh video MMC terbaru?
haha,klako ork irsyad

uwmaisarah said...

udah2...da tgk,,tu r...irsyad yg klako...kalo xde part tu,hmbr r ckit vdeo tu~hi3

yuo2,,awet mude cm kak azz...hi3