Tuesday, August 14, 2012

Tension + Perplexity = I Need Help.

Assalamualaikum and good evening [or you underline your answer -->] (morning/night) I bid to all.
Susahnya nak stay calm. But the 'trust HIM' part, tetap kita kena buat :)


Do you know according to Oxford English Dictionary,
the word tension (noun) means :
1. The state of being strecthed tight. 2. Mental or emotional strain.
3. A situation in which there is strain because of differing views or aims.
The 4th and 5th meaning tak berkaitan.

Manakala, in accordance to the same dictionary, the word perplexity (noun) suggests :
1. The state of being puzzled.
2. A puzzling thing.

Gaya nak belajar vocabulary dan over-decribing, em, exaggerating about my real situation,
eh, tak, it describes not even half about what I'm going through & feeling right now!
Dilema sungguh. Sobsob.

Comel sangat tak boleh resist nak letak gambar ni hohoho.

In my previous post I was totally gedik happy nak mam hidup, nak melompat2 kan,
sekarang, apparently, aku duduk tegak atas toto depan laptop tepi katil, dah berjam-jam,
keliru, dan keliru, dan confuse. Aku tak tahu mana nak pilih. Sobs.

For your information, JPA punya keputusan interview hari tu tak nak keluar jugak until today,
and again, mom called them. And Encik Shahril told her, Jumaat ni. Okayfine JPA,
aku sabar lagi. Kau tahu tak hari tu, 200 orang yang JPA panggil untuk temuduga,
dan from that 200 itu, JPA mungkin just nak pilih 100 or less, daripada apa yang Dr Karen told me once.

Of course aku tak boleh nak taruh harapan lebih2 sangat as the number will be reduced into half,
so, aku..rasa......em........tak nak rasa apa-apa. Okay kaki kebas tak rasa apa-apa. -_______-

Meanwhile, dalam post lepas, aku cakap, aku dapat dua offer from USM and UPU.
Mula2 aku tak nak reveal offers tersebut, tapi memandangkan aku sangat buntu,
I hope sape2 yang baca ni, boleh komen and leave their thoughts to help me choose the best course.

Aku ada masa kurang satu hari nak fikir sebab ayah suruh isi JPA PIDN selewatnya besok,
sebab permohonan online akan tutup on Thurday, this Thursday, 16 Ogos 2012,
so ayah takut kalau apply Khamis, line jammed. Ohhhhooiiii.
Plus nak kena terima tawaran one of them jugak before isi JPA,
download borang semua, minggu depan seminggu dah busy kot.



Ini, aku pamerkan apa aku dapat, sumpah aku takde niat nak bragging or whatever,
(kena cakap awal2 nanti ada orang kutuk aku upload menatang ni)
aku nak mintak pandangan kawan2 aku yang baca ni,
kalau kau musuh aku and kau baca ni sekalipun,
and kau ada pengetahuan yang membantu for me,
tolonglah komen. Anything you know regarding these universities, their facilities,
their hostels, and lifestyles, anything, please let me know.
Penat google tapi aku tak dapat banyak sangat info T___________T
Y u no blog about your campuses and hostels and courses dear veterinar and biomed students T_____T

Ijazah Sarjana Muda Perubatan Veterinar (5 tahun)
UMK Kampus Pengkalan Chepa, Kelantan.

VS
Ijazah Sarjana Muda Sains Kesihatan (Bioperubatan) (Kepujian) (4 tahun)
USM Kampus Kubang Kerian, Kelantan.

Basically, aku tau lah perubatan veterinar tu, belajar pasal haiiiiwaaann dan akan jadi doktor haiwan,
pegawai veterinar dan yang sewaktu dengannya. While, biomedicine pulak, secara basic, adalah saintis.
Backbone bagi bidang perubatan, sebab diorang yang mengkaji punca sesuatu penyakit/wabak, and,
diorang yang buat kajian, research untuk create vaksin/ubat bagi sesuatu penyakit.

Kalau tanya aku. Sumpah. Aku. Blur. Tak tau nak pilih mana satu untuk jadi kerjaya aku.
Dua-dua menarik. Cuma kadang2 aku tak tau aku boleh survive atau tak kalau choose biomedicine,
memandangkan ia adalah course gabungan Biologi dan Kimia, generally. Aku kan musuh ketat Kimia ni.
Manakala, perubatan veterinar, aku tak tau aku boleh survive ke tidak kalau hidup dengan kambing,
lembu, zirafah, anjing, babi, badak, sepanjang pengajian aku nanti. Okay, tu roughly lah. Memang belajar pasal haiwan, so, you have to know the anatomy for those animals, their penyakit, ruminan,
roden blah blah dan lain-lain. Kalau belajar pasal kucing je, aku tak fikir 2 kali dah. Hohoho.
Even kalau doktor manusia, manusia negara mana2 basically vein dan artery sama structure,
jantung tetap 4 chambers (excluded few cases), bernafas normally pakai lungs,
we have two hands and two legs blah blah blah,
tapi haiwan berbeza-beza. That's the challenging part.

Yang pastinya, aku kena jugak amik satu antara dua.
Oh cinta tiga segi!

Based on your knowledge and experience,
leave me your advice, comment or your support at shoutbox, facebook.
Anything. Thanks in advance for your concern :)
Have a nice day and wish you're all in the pink ^^

O Ya Allah, Ease Our Day, Ameeenn.

PS : Both courses akan daftar on the 1st of September 2012.
P PS : Jangan le tanya kenapa aku letak depa ni masa buat rayuan, aku pon taktau T___T

Photobucket
Share:

4 buddy (ies):

marfeezal said...

Nah! Nah! Nah! Nah! HAHAHA

May it help (",)

http://marfeezal.blogspot.com/2012/08/meksarah.html

anadiyana said...

kalau sy jadi awak sarah, sy pilih biomedic, act vet,medic, biomedic ialah pilihan utama sy, even tk dpt medic, biomedic pon ok. biomedic ni kalau final year ada chance tggi utk amek medic. kalau vet, bukan nak meruntuhkan smgt , tp mmg susah sbb bkaitan binatang kn. tp kalau minat, tk kesah. :) tp sy rsa sarah lbih bpotensi ke arah medic2 ni kan, so better prefer biomedic. lgpon ianya under USM. apex uni. insyaallah bleh dpt jpa PIDN tu. lgpon sarah kuat basic ke arah sains, bukan nya pertanian. if u were from asasi pertanian, bonus la utk amek vet. :) ni just my opinion la, tk smestinya utk dptkan title dr, kta kena jd dr haiwan sbgai backup plan kalau tk dpt medic. masa isi upu fasa dua, sy tukar dr first choice vet kpada biomedic, sbb kta kena fikir benda yg kta BETUL2 MINAT, spaya kta bleh carry sbject tu. sbb tu last2 minit isi upu saya buang vet, tp rezeki sy ke arah microbiology, so redha la kan. pegi laaa USM :)

uwmaisarah said...


marfeezal,

Thanks 'Afeefah! Have read them dan rase sangatleee terharu :')

uwmaisarah said...


anadiyana,

seriously, thank you for every letter you've typed for me, in giving me advice, the pros and cons, I appreciate them so much, thank you Diyana! :'D

By the way, all the best tau in your life, I haven't read your blog so I don't know yet which path would you choose, but I'm wishing you the very best of luck and life for you, okay ;)