Thursday, August 31, 2017

UniSZA ISM Pengimejan Perubatan | Semester 1

Assalamualaikum! Feel like doing another post related to UniSZA Medical Imaging Course.
This one will specifically focus on the subjects of the very first semester. So shall we?
University's Subjects
Kokurikulum
TITAS (Tamadun Islam & Tamadun Asia)
English for Communication I
Ilmu Wahyu dan Sains/Moral dan Etika

Oh okay uni subject ni wajib score ok because kalau tak score uni subject, sayanglah sebab honestly benda boleh belajar & score, ok? Generally je lah pasal uni subject ni like koku, make sure attendance cantik, and join aktiviti sebab kokurikulum nanti kena buat final project, like previously kitorang in Iqra' 3 kitorang gabung dengan Iqra' 1, 2 & 4 bukak booth masa pesta konvokesyen UniSZA, ada 4 hari so satu hari 1 class jaga booth tu so aktiviti adalah bergantung kepada AJK setiap kumpulan lah. Be sure to take part, jangan sign attendance and angkat kaki, have resposibilities, tak elok tau buat perangai irresponsible nak markah je kerja taknak buat. Kitorang juga ada test in Iqra' tu so baca lah sikit2 ilmu tajwid yang diajar tu ye. During my time notes tu were made available so yes boleh study. Untuk kokurikulum lain tak sure macam mana pemarkahannya tapi insyaAllah fasi korang akan bagi briefing just like our fasi did masa first session co-curricular class tu. Every subject akan ada cara pemarkahannya yang tersendiri. Koku tak sama macam TITAS, TITAS tak sama macam English. TITAS, during my time it was 60% carrymarks (continuous assessment & assignments) and 40% final exam (objective Qs only as of last year), same goes with Ilmu Wahyu dan Sains. Sorry untuk subjek Moral dan Etika I'm not sure. And untuk English pulak, be sure to score every tiny assessment sebab English takde paper final. During my time, English ni fully continuous assessment so score progress test, pay attention dalam class ok, be aware dengan tarikh2 test subjek english (:

Core/Course's Subjects
Human Anatomy & Physiology I
Patient Care in Radiography I
Imaging Technique I
Fundamental of Physics

We go one by one okay untuk core subjects.

Human Anatomy & Physiology I
Subjek anatomy & physiology ni best, I mean, one of my fav. Basically belajar pasal badan, cell and organelles (matriculation/foundation pun dah belajar), the systems, the organs, the muscles, the bones, all the weird names, anatomical planes, and physiology ni pulak, kita belajar macam mana each system tu function. Like positive and negative feedback mechanism e.g. when your blood glucose level rises, how will your body respond, and what happens, macam tu. As for me, anatomy ni memang kena hafal while physio, kena faham. Of course it depends on the individual, tapi macam tu lah. Untuk FSK, or maybe Medical Imaging je, biasanya pemarkahan is 40% continuous assessment and 60% is final exam. So CA penting, final p=un penting. Penting untuk score conass (test), tapi jangan pulak amik mudah dengan quiz sebab mana tau lecturer nak juga amik markah quiz tu? During my time, tutorials pun contribute untuk the 40% continuous assessment so yes, everything is important. Untuk taknak sakit kepala hujung semester, anatphysio ni silalah revise every week kalau taknak revise everyday pun. You know your own brain capability kan, so kalau yang genius takpelah nak study last minute pun tapi if all the anatomical and physiological terms sound so alien to your ears, better study awal (: Use the tutorials given untuk revise & enhance understanding and kalau tak faham, be sure to ask your friends or better, meet your lecturer and ask him/her.

Source | I legitly found the image above while writing this post and it comes from a set of questions yang I think kinda represents contoh soalan anatomy and physiology bab skeletal system o.O (checkout the link that I attached) 
PS: Anatomy and Physio during my time material dia agak banyak sebab Dr Anuar (my lecturer) ajar sangat detailed (he specialises in anatomy, that's why) so yes if you guys dapat him, study from early semester tau. He's a good lecturer, dia ajar memang faham provided you tak tidur in class lah eh haha (perli diri sendiri)

Patient Care in Radiography I
Patient care ni subjek yang agak ringan tetapi tidak boleh dipandang mudah. Walaupun ringan, akan banyak guna ilmu subjek ni di hospital kelak. Sama juga rasanya final marks are contributed by 40% continuous assessment and 60% from final exam. TAPI weightage ni mungkin bertukar tau depending on your lecturer (: What I wrote is based on during my time (Academic Year 2016/17). Sem 1 subjek ni okay ada belajar briefly pasal medicolegal, pasal wound dressing. Last year, subjek ni selalunya akan diajar oleh lecturers from medical imaging/FSK and also from nursing/FP and kalau yang under nursing, we belajar teori je takde praktikal sangat.

Source
Fundamental Physics
Kalau tak silap dan salah ingatan, Physics during first semester kita belajar benda yang makes up an x-ray machine, maybe bukan semua but mostly. So it was about rectifiers, capacitors, pasal energy, unit of radiation, pasal alternating & direct current, magnetism etc. Tak banyak kira2 sangat from what I can recall as of now but to understand the concept is very crucial. Masa sem 1, antara subjek paling aku rajin study is Physics kot, sebab suka and honestly lama dah tinggal Physics so rasa otak bengap semacam. Because of this, I also went to the library and pinjam buku Physics pasal electric/electronic yang bukan dekat rak radiography pun haha the book helped me honestly tapi sayang I can't recall what's the title, kena pergi usha kat library nanti bukak sem.

Source
Imaging Technique I
Okay honestly subjek ni direct je, tapi material dia BANYAK. Imaging Technique ni, as the name suggests, kita akan belajar how to position the patient tau, and banyak juga guna imagination, sebab kita kena bayangkan kalau, contoh, letak patient baring mengiring tapi lean towards ke hadapan, nanti dapat gambar tulang macam mana dan sebagainya dan projections yang akan dipelajari pun bukanlah sedikit. Like patella je ada a few. Patella tu tulang lutut, layman's term: kneecap, the biggest sesamoid bone in the body, yang terbonjol dekat kepala lutut tu ha, ha bende kecik je tapi nak x-ray dia tu, bukan ada 1 cara je, ha gitulah bayangan dia. Tapi best subjek ni once you dapat grab the concept, tapi cuak sikit la time OSPE (exam praktikal), haha. But practice makes perfect so during lab/praktikal, seize the chance untuk belajar and perform projection tu okay? Partner dengan member and learn from each other. Sumpah I actually bodoh subjek ni my friends helped me a lot especially Puteri. Study dengan member pun sangat membantu untuk subjek ni. Sebab most of the time kita akan ingat apa kawan kita duk membebel (again, from my experience).

Source
Untuk exam pulak, kena ingat la projection A apa kelebihan dia, tulang/structure apa paling senang nampak @ is more focused at, projection B kita boleh nampak apa. Contoh la eh, kena tau nak tengok acetabulum of femur, projection mana paling sesuai? Ha gitu. I rasa, kalau rajin, untuk this subject, you guys buat table, so that boleh differentiate each components untuk each projection and see everything clearly. I ada niat nak buat table, tapi niat tinggal niat je lah. Overall, I banyak study guna mindmaps including this subject tapi do what's best for you according your study style and what works best for you guys, okay? (:

Additional: Untuk buku pula, usually lecturers akan bagi book's suggestion (all subjects pun) so what I did was, search for the books at the library and borrow them. Yeah I'm a bit nerdy (I love reading), that's why haha.

Tu je kot. Other advices might be pay attention to the pecahan markah untuk all the test and final exams, jaga hati lecturer and buat assignment biarlah bersungguh haha okay till then, wassalam!


Share:

Saturday, August 26, 2017

Archery @ Y-Centre KBS, UTC Terengganu

Assalamualaikum! So few days ago my friend and I finally went out after planning for sooooo long, our plans kept getting postponed due to unforeseen circumstances, her; working 6 days a week & anything else will of course comes on her one and only off-day lah kan, me; resting 7 days per week but still restless haha -- but then we finally made it to go out and that was thanks to my dad for giving me the green light to actually stay out until night, it was totally unplanned but it turned out so. Love you daddy 💗

Since Huda is working, we planned to go out after her working hours which would be at 6pm the earliest (after she changed and prayed at home). I thought we could still play, reaching the place at 6.30pm sharp but they didn't wanna accept us anymore because it was 30 minutes left to 7pm. They are closed between 7-8pm by the way. The original plan was just to play and pray Maghrib there before going home. Since we couldn't carry out what we planned, I asked my dad what did he think I should do haha so he kinda gave his permission to wait till 8pm omo siapa tahu and kenal my dad tahulah how bersyukur and happy I felt hahaha (he's lovely no worries he's just strict that's how dads should be 😜 // keluar pun pesan okay jaga diri jaga agama)


So this girl took the opportunity to actually treat me, celebrating my upcoming 24th birthday :') I am just so blessed, dah la memang tengah craving sushi :') me didn't expect this girl to be this sweet though I have actually regarded her as my kaklong since primary school (sebab birthday dia in January haha). Yong, you deserve all the good things in this world 🌸

I actually didn't know there was an archery hall or place in Terengganu lol so funny and the last time I did archery was November 2016 when UniSZA held Pesta Konvo, so team archery did some business acewah bukak booth for people to actually try out basic archery. I never attended class ke apa pun (don't know ada ke tak kat UniSZA for non-athletes haha) so bila Huda ajak I was like YEAH OK I WANT sebab dah lama tak main. Nak test juga biceps triceps ni power ke tak duk angkat dumbbell walaupun on-off je work out dekat rumah (whoa it's hard okay to actually commit to working out, I just re-started my training plan after a month of relapse ok tu cerita lain bye).

Back then I once tweeted asking if anyone from my followers know about this place, got 2 replies; one of them was just like me - surprised to actually find out this place exists, and another one actually told me it's technically located inside another building despite being a facilities managed under UTC (rectify me if I'm wrong).

Dan Huda sebenarnya dah pergi research dulu! Haha minah ni lagi advanced kay and I actually pernah tersesat dulu at the same place lol for those who don't know, it's inside PB Plaza. So PB Plaza ni yang mana 1?

Source of picture
Rupa sekarang | Source
Ha ni PB Plaza haha korang tau ke senanya kat situ dia ada bangunan tiga serangkai (ni nama sesedap hati je I bagi) - PB Square, PB Plaza & PB Sentral.

PB Square | Source
PB Sentral | Source
Nak pergi to UTC KBS - Y-Centre tu via PB Square pun boleh go straight to level 4 and jalan pergi bangunan sebelah via skybridge uuu ajet2 KLCC jap hahaha keluar lif dalam PB Sqaure to turn right, follow je path sampai T-junction (ha kau), turn left sampai jumpa skybridge [insyaAllah betul direction yang diberi ni HAHAHA]

Source
Nak main kena tulis nama dulu maybe untuk documentation purpose & bayar before main. Picture below shows the rate per game/hour untuk each activity/kemudahan. Bukan setakat archery je, gymnasium, futsal court pun ada lol ignorant nya diriku selama ni ya Tuhan

Right click > open in new tab for larger image

Tu je kot, niat tulis entry ni untuk bantu golongan katak bawah tempurung macam aku juga haha semoga korang dapat jumpa this place if teringin nak try memanah ke apa (:


Okay la kan selepas berkali2 mencuba hahahaha
Till then, wassalam!
PS: I've stated the sources for pictures taken on the net which obviously aren't mine. Others are mine malas nak edit letak watermark lol and thank you Huda 🌷 looking forward to start our evening riadah session next month insyaAllah 
Share: